Příliš přísný šéf
Máme v práci manažerku. Lidi radši chodí v sobotu nebo na noční, aby se s ní neviděliMáme v práci manažerku. Lidi radši chodí v sobotu nebo na noční, aby se s ní neviděli. Problém je i přetočená tkanička na id kartě. Poslala mě doplnit parfémy, předtím to výslovně zakázala dělat, když jsou v prodejně zákazníci. Tak jsem šla a udělala to a následně mě vytkla, že jsem nereagovala na zákazníka, který prošel za mými zády a já ho neviděla.,. A přitom mám své místo v sekci alkoholu, které nesmím podle jejího nařízení opouštět. Kdyby přišla na kontrolu a já tam nestála, byl by velký průšvih – odnesla by to i moje nadřízená a manažerka prodejny. Ta kvůli ní teď marodí s vysokým tlakem. Je tam 20 let a nikdy nemarodila – až od té doby, co nastoupila manažerka Zuzana. Jiné řekla, že je nesebevědomá, no hrozná buzerace. Chápu, že v téhle době chtějí velké prodeje. Já můžu říct, že jsem nejlepší, ale takhle se před ní nikdo nechoval. Jsem rozhozená, bojím se, když jdu do práce, co zas bude. Manažerka je ve výpovědi, ale ředitelka je to samé. A ta zůstává.
odpovídá Miroslav Škoda, konzultant a manažer:
Dobrý šéf má pomáhat lidem plnit jejich úkoly a motivovat je k jejich překračování. A „dráb s bičem“ je motivace z do feudalismu – tj. dávno překonaná. Mnohem efektivnější je pozitivní zpětná vazba a přiměřená volnost k plnění cílů (tržeb). Akorát, že teď jsme v době, kdy splnit cíle je kvůli opatřením souvisejícím s covid 19 nereálné. Všichni nějak tušíme, že šňůrka kolem krku nebo doplněné zboží jsou důležité prvky image obchodu, ale na tržby v době karantény (nedejbože lockdownu) mají minimální vliv. Tipuji, že frustrovaná manažerka (řekněme s prémiemi nebo svou budoucností závislá na plnění tržeb?) si odmítá připustit bezmoc a nevyhnutelnou ztrátu. Destruktivně setrvává v zažitém vzorci, který jí doteď vždy fungoval: zvyšuje tlak na podřízené. Ovšem marně - některé jevy prostě nelze odvrátit ani vůlí, ani pílí – natož přísností vyšponovanou ad absurdum. Zkráceně: šéf nejedná správně. V takové situaci jsou v podstatě tři možnosti: změnit působiště, zkusit věc řešit, povznést se. Nejvhodnější cesta je individuální, záleží na detailech té situace a Vaší osobnosti. Třeba Vám ulehčí už pochopení, proč se šéfka chová jako magor. Třeba se s ní dá o situaci promluvit, ideálně kolektivně. A třeba se u Vás už také objevily zdravotní potíže a chce to především eliminovat stres. Správné je samozřejmě věc nenechat být a aktivně jí řešit. Nicméně řešení v sobě vždy nese rizika. Vy sama nejlépe posoudíte, jak moc je pro Vás situace frustrující, jak velká jsou ta rizika a jestli máte povahu, stát se mluvčí kolektivu? V rámci této poradny nemám bohužel dost informací pro osobnější analýzu a nějaké konkrétnější doporučení. Například ale tuším, že manažerka prodejny tu sílu neměla a skončila na nemocenské; respektive jí možná zvolila jako únikovou cestu. Uhýbat problémům se nemá, třeba zrovna Vás by na nemocenské užíralo, že jste se nesprávnému chování nepostavila čelem; ale jedno z možných řešení to je...
odpovídá Pavel Beňo, psycholog
Řešením bude zřejmě odchod manažerky, takže vydržet!!! To však neznamená neozvat se, když jsem v právu... Ale pozor, "v právu" jsem, když si to myslí nejenom já, ale i jiné kolegyně a kolegové. A
nebojí se mne zastat, když je mi ubližováno. Nebo si to myslí a podle toho se rozhodne i ředitelka (nadřízená manažerky). A vůbec tím nejlepším řešením je porada týmu, kde se k této věci může
vést otevřená a rovnocenná diskuse.